Zachranme Skanzen MHD v Brne-Lisni

Kudy dal?

10.10.2010 22:55

Dopravni nehoda ktera se stala  ve smycce tramvaji v Pisarkach a jejimz ucastnikem byl vuz Technickeho muzea znovu ukazala zcela jasne a zretelne nebezpeci ktere prinasi provoz historickych tramvaji v beznem provozu. Nehoda to byla zavinena ridicem dopravniho podniku,tady je vse v poradku. Ale paradoxne nejhure postizenym je vuz TM. Zdanlive banalni najeti poskodilo historicky vuz natolik ze jej ceka v podstate generalni oprava. Skoda? Je docela mozne ze se pocitani zastavi mezi dvema a tremi miliony.

Po celou dobu budovani sbirky byla casto diskutovana otazka jak prezentovat historicke vozy verejnosti. Jejich pouzivani v beznem provozu bylo vzdy spojeno s rizikem. A to jednak rizikem nehody,tak jak se nedavno stalo,jednak s rizikem znacneho a neumerneho opotrebeni. Provozni opravy ktere v dobe provozu techto vozu byly pouze rutinni zalezitosti se sedesat let po ukonceni provozu stavaji velmi nakladnou,neli neuskutecnitelnou zalezitosti. Vzdyt drtiva vetsina nahradnich dilu jiz davno neexistuje,ty ktere by bylo mozno pouzit by vuz znehodnotili po historicke strance. Stara tramvaj neni nikterak slozite technicke zarizeni,ale prave proto je malo odolna vlivum dnesni doby. Dlouhym stanim se napriklad velice prudce zhorsuji izolacni stavy,ztraci se tesnici schopnost gumovych tesneni[tzv. Gufera] predepnuti stahovaku u drevenych karoserii postupne a nenapadne povoluje a tak dal. Pokud se takova tramvaj-babicka dostane do provozu zaroven s mladsimi kolegynemi  je problem na dosah ruky. A to jeste neprislo na radu mechanicke poskozeni. Nejen pri  nehode,ale treba i pri uplne obycejnem vykolejeni.

Pokud se podivame na naznacene nebo napsane koncepce Technickeho muzea musi nam zakonite vyjit ze vsechno to co se deje kolem historickych tramvaji ma jedine dve moznosti reseni. Nejezdit vubec a nebo jezdit po vlastni trati. Technicke museum ma nyni docela dobre “naslapnuto” realizovat moznost prvni. Proc? Odpoved je docela jednoducha. I kdyby se ciste nahodou podarilo sehnat penize na “vysnenou” realizaci projektu premisteni tramvaji do “svatostanku” v Kralove Poli,pokud by opet [a ted uz dvojitou] nahodou odnekud spadly penize na slozite kolejove reseni,vcetne napojeni na stavajici koleje DPmB,byl by urcite nesmysl,neli sebevrazedny pokus,uvazovat o jakemkoliv predvadecim provozu. Na frekventovane trati ktera je navic trasou do vozovny urcite nejsou podminky pro provoz historickych souprav.

A pokud se megaprojekt nepodari realizovat? Tramvaje zustanou tam kde jsou a bez moznosti jizdy po puvodni trati jsou vlastne odriznuty od sveta. Jejich prevazeni na trajleru ci deponovani ve vozovnach DPmB je urcite nesmysl a velice vyrazny krok zpet.

Kdyz si ke vsem vyjmenovanym problemum pripocteme nesmyslne zakony ktere prijima parlament v Ceske republice tak uz asi neni moc sanci v Brne videt fungujici starou tramvaj.

Tak a dost!!! Nestalo by za to zjistit proc to jinde jde a zrovinka v Brne ne a ne? Neni to tak trosku o chteni a o pohodlnosti? Jiste lze pochopit ze momentalne neni  doba prizniva. Ale potom je potreba se pripravit na to  ze ta doba prizniva muze prijit. Urcite neni cesta se nesmyslne zbavit vseho co by za par let mohlo poslouzit pro splneni davno vytycenych cilu. Ano, ted jsou tato slova myslena smerem k trati Stranska skala – Lisen. Nevim pro koho by bylo vyhodne se telesa trati zbavit a rozprodat ji zajemcum. Asi pro nekoho ano. Ale byl  by to krok nevratny a trestuhodny. Vzdyt to co se jinde musi slozite resit je vlasne v Brne vyreseno. Myslim si ze mezi ta velmi spatna reseni patri i spolehani se na to  ze Dopravni podnik bude trat potrebovat pro sve ucely. Vzdyt to by bylo uplne totez jako chtit provozovat historicke tramvaje v Kralove Poli. A byt tak naivni a myslet si ze nekdo vybuduje trat za pomerne drahe penize a nebude chtit aby byla vyuzita? To uz snad patri do rise pohadek.

Nemyslim si ze techto par radku nejak vyresi vznesene otazky. Ale treba otevre alespon diskuzi a z te uz by mohla vzejit odpoved na otazku kudy dal. 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode