Zachranme Skanzen MHD v Brne-Lisni

Troska dat na zacatek

05.10.2010 22:52

 Na tomto miste by se mohl nachazet obsahly material dokumentujici vznik a vyvoj sbirky vozidel mestske hromadne dopravy kterou obhospodaruje Technicke museum v Brne. Bylo by to ale trosku noseni drivi do lesa. Pomerne dobre tuto oblast dokumentuje material ktery tvori uvod k publikaci Historicka vozidla MHD ve sbirce Technickeho muzea v Brne . Jeji autor ing. Tomas Kocman se problematice venuje velice podrobne a z odborne stranky nelze mit pripomnky. Je samozrejme, vzhledem ke skutecnosti ze autor je zamestnancem TMB,ze je pohled od urcite casove hranice trosku jednosmerny. Prilis jsou vyzdvihovany zasluhy jmenovane organizace a do pozadi zatlacovan podil dobrovolnych aktivistu. A to i presto ze bez jejich aktivity by pravdepodobne cela sbirka nikdy nevznikla,popripade vznikla pouze jako omezena sbirka vozidel provozovanych Dopravnim podnikem mesta Brna. To uz je ale namet pro samostatny clanek nebo pro pripadnou diskuzi. Takze se pokusme chronologicky seradit vyvoj udalosti bez dalsiho komentare.

 

 

Rok 1952                     vyrazeni parni lokomotivy Caroline z provozu , jeji predani Muzeu mesta Brna a deponovani v DPmB  

Rok 1964                     predani parniho vl. vozu [ev.c.79] a motoroveho vozu ev.c.1 do sbirek Technickeho muzea a jejich deponovani v DPmB

Rok 1968                     da se povazovat za rok 0 v budovani sbirky vozidel MHD. V tomto roce zacaly pripravy na oslavy  steho vyroci provozu tramvaji v Brne. Toto vyroci natesti prislo do doby kdy vseobecne doslo k uvolneni politicke atmosfery. Proto se do vedoucich funkci v DPmB dostali lide kteri byli na vysoke odborne a ne politicke urovni. Proto bylo mozne od jara 1968 do srpna 1969 vytvorit pomerne ucelenou kolekci renovovanych vozidel ktera byla pozdeji doplnovana az do temer kompletni rady.

16-17.8.1969               Slavnostni jizdy pri prilezitosti steho vyroci provozu tramvaji v Brne

Rok 1970                     Rozhodnuti DPmB o prestavbe vozovny Husovice na vyhradne trolejbusovou vozovnu. V teto vozovne byly po oslavach v roce 1969 a 1970 deponovany historicke vozy DPmB.

Rok 1971                     Predani sbirky vozu do sbirek Technickeho muzea v Brne. V tomto roce take vznikaji prvni uvahy o vystavbe vlastniho depozitare. Prvni variantou bylo umisteni do prostoru mezi pisareckou vodarnu a Rivieru. Kolejove napojeni bylo uvazovano pres vlecku BVV. V te dobe vsak uz vznikla varianta vyuziti prostoru byvaleho nadrazi v Brne – Lisni a napojeni na trat DPmB. Bylo uvazovano o vyuziti trati Stranska skala – Lisen ktera byla od roku 1967 mimo provoz. Nakonec jak dobre vime to byla tato varianta ktera zvitezila. Jednim z hlavnich duvodu byla moznost vybudovani vlastni predvadeci trati.

20.10.1973                   Prvni brigada na trati do Lisne

6.11.1973                     Souhlas DPmB s predanim pozemku a trati

9.11.1973                     Predlozeni Studie reseni expozice MHD a depozitnich hal v arealu lisenskeho nadrazi

25.3.1974                     Rozhodnuti o pripustnosti stavby[trat] odboru dopravy Narodniho vyboru mesta Brna. Toto povoleni umoznilo provoz na provizorne opravene trati do Lisne.

30.3.1974                     Prvni jizda lokomotivy Caroline do Lisne.

 

Po tomto datu zacina velice hekticke budovani arealu v Lisni. Jednotliva data a etapy vystavby jsou velice prehledne popsana v jiz zminene publikaci. Cely project ktery vznikal prakticky “za pochodu” byl postupne upravovan a aktualizovan tak jak to vyzadovala situace.

 

13-14.12.1980            Prevezeni poslednich vozu z arealu vozovny v Husovicich . Tim bylo dokonceno na dlouha leta odlouceni vozu Technickeho muzea od prostoru vozoven DPmB.

 

Tolik pro zacatek nejdulezitejsi data z doby pocatku budovani sbirky vozidel TMB. Je to prehled strucny a pro nekoho mozna nedosteatecny. Na dalsich kapitolkach z “davnoveku “ se pracuje.  Ale jeste jednou doporucuji ke studio vyvoje jiz zminenou publikaci ing. Kocmana. Popsanou dobu popisuje pomerne velice presne a faktograficky.

Jen v zaveru teto casti neni kniha presna. Odchod velke casti clenu Sekce MHD Kruhu pratel TM nebyl az tak krokem dobrovolnym a zdaleka nesouvisel s politickym vyvojem po roce 1989. Byl spise krokem vynucenym a neochotou TMB jakkoliv modifikovat svou cinnost. Ale to uz je dalsi kapitola historie.

 

 

 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode