Zachranme Skanzen MHD v Brne-Lisni

Vseobecne a letmo

07.10.2010 13:46

 

Jak uz jste si mozna vsimli tyto ceske stranky vznikaji o kousek mimo – ve stare dobre Anglii. Je tedy asi vcelku nasnade ze prvni postrehy budou z Anglie.

Uz kratce po prijezdu jsem byl prekvapen vztahem mistnich ke sve historii. I kdyz to slovicko sve je trosicku neadekvatni situaci. Ziji totiz v Londyne a to je jak znamo multinarodni a multirasove mesto. Nekdy mam pocit ze opravdu rodilych Anglicanu je tu mene nez vsech ostatnich. Ale to je jenom takova poznamka pro vytvoreni ramcove predstavy.

Prvni predpoklad pro jakekoliv dokumentovani historie je fukce statu. A tady zacinaji prvni odlisnosti. Ceska predstava vychazi v podstate z toho ze stat se postara. Je tady prece ministerstvo kultury a statni penize.Vsechny ostatni moznosti jsou jaksi opomijeny. Chybou statu a jeho aparatu je to, ze neni schopen vytvorit podminky pro zmenu funkcnosti celeho systemu.

Tady je nekolik zajimavosti:

Kazde museum[od nejvetsich az po ty ktere vlastni nekolik exponatu] ma svuj “spolek” dobrovolniku. Neni vubec rozhodujici jak dalece se podili na chodu muzea. Je ciste na nich zda chteji spolupracovat aktivne[a to v oblasti ktera je nejvice zajima] a nebo pouze pasivne . Pri vstupu zaplati minimalni vstupni poplatek[v postate naklady na administrativu] . Podle velikosti muzea a tim i spolku spolupracovniku jsem se setkal s rozmezim 8-25 liber.  A v tomto okamziku vstupuje do deni stat. Kazdy clen pri vstupu podepisuje svuj souhlas s tim ze 0.2 procenta z dane kterou odvadi bude pouzito k financovani tohoto charitativniho spolku. Je treba tomu rozumet tak ze nezaplati o 0.2 procenta vice,ale z jiz vypocitanych a odvedenych dani stat 0.2 procenta preda jmenovanemu spolku. Jednoduche ze? A pritom pomerne ucinne. Bez nutnosti zadat o dotace,popripade nahravat korupci a hledat toho spravneho urednika ktery o nich rozhoduje.

Pokud se tyka pojisteni je tady situace ponekud odlisna. Povinne ruceni tak jak je zname z Ceske republiky zde neexistuje. Tady je povinna pojistka a navic pojistujete auto a ridice najednou. Popripade si priplatite a ridicu pojistujete vic. V praxi to znamena ze pokud vlastnim auto a mam uzavrenou pojistku tak na certifikatu stoji ze vozidlo napr. Vauxhall – Corsa  L673CPM a ridic Jiri Nemec maji uzavrenou pojistku od 1.2.2010 s platnosti na dobu jednoho roku t.j. do 31.1.2011. Pokud s timto vozidlem ma jet nekdo jiny je treba priplatit I pijisteni pro pana[i] XY. Doplatek uz je pomerne mirny[nektere banky pro sve klienty uctuji sazbu 0]. Vozidla s cernou[veteranskou] znackou jsou pojistena uplne stejne.Jen sazby jsou pochopitelne uplne jine. Vsechny tyto pojistky jsou bezne typy pojisteni ktere kryji riziko obou stran zucastnenych na pripadne nehode. Trosku jina je situace ve firemnim pojisteni a v preprave osob.Ale princip zustava v podstate stejny. Jen sazby a pripadne bonusy jsou vypocitavany jinak. Na vysi pojistky u vozidel historickych ma vliv cetnost pouziti,zpusob pouziti v beznem provozu,zajisteni bezpecnosti akce na ktere se vozidlo ucastni,ucast pojistoven jako sponzoru akce a mnoho dalsich drobnosti.

Tak to jenom ty nejzakladnejsi rozdily mezi Ceskou republikou a Anglii. A uplne na zaver jeden dojem ktery na me od zacatku pusobil velice silne. Zajem verejnosti o dopravni historii je na podstatne jine urovni nez u nas doma. Spousta akci probiha za plneho provozu. A nikdy jsem se nesetkal s tim ze by se nekdo rozciloval nad zpomalenim dopravy,nutnosti cekat az kolona veteranu uvolni misto a podobne. I ti kteri evidentne o historickych vozidlech  moc nevi si se zajmem prohlednou nabizeme skvosty a pokud tim jejich zajem konci udelaji si fotecku na pamatku a pokracuji podle sveho planu dal.Neslysel jsem za  podobne situace slova “stary kram,hromada zeleza do srotu,co s tim tady zavazeji” ,spise v ruznych tvarech slovo “krasa”.

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode